Drukke dagen

Oepsie, door de afgelopen paar vermoeiende dagen, hier pas het nieuwste deel in deze blogcollectie!!

Afgelopen donderdag is niet heel veel spannends gebeurd.. Naar school, thuis komen, huiswerk maken, en daarna slapen, haha!

Vrijdag hadden we van 9 tot 1 les, ipv 1-5, omdat we om 10 uur een uitleg kregen over het scheiden van vuilnis in Fukuoka (wat ons al bij het hostel was uitgelegd, maar goed). De blikjes gaan in de blauwe zak, plastic flessen in geel, en de rest in rood; simpel toch! De rest van de schooldag was er niks speciaals… We zijn misschien nog maar een week bezig, maar ik merk dat ik nu al meer Japans durf te spreken. Nog lang niet op het niveau dat ik zou willen, maar het begint te komen!!

Na school, rond een uur of twee, zijn Willemijn, Maxime, en ik met de trein en metro richting Hakata gegaan, om een paar tempels te bezoeken. In Hakata aangekomen, zijn we met behulp van Google Maps bij Kushida Shrine beland. De ingang was redelijk klein, in het midden van een winkelstraat, maar eenmaal binnen was het zo rustgevend en zo stil!
IMG_1988Er stond een metershoge houten soort van halve boot, dat een boeddhistisch verhaal vertelde. We gingen rechtsom, want we hoorden een soort van tromgeroffel. Toen we bij de binnenplaats kwamen, zagen we dat er twee mannen een ritueel aan het doen waren, waar af en toe op een trommel werd geslagen. Hier hebben we een tijdje naar geluisterd, en toen gingen we weer weg van de binnenplaats.
IMG_2011We kwamen bij een hele rij een torii stonden naar een klein altaartje. We zijn er doorheen gelopen. Omdat het midden van de poorten het pad van de goden is, hebben we aan de zijkanten gelopen :p Voelt toch grappig aan, haha. Er waren nog een paar kleine altaartjes, en bij de hoofdingang was er een bronzen stier die je voor goed geluk over zijn horens of neus kon aaien.
Na deze tempel, wilden we een geocashe doen die hier in de buurt zou zijn; bij een ‘mermaid tempel’ of iets dergelijks. We zijn er naar toe gegaan, en zagen onderweg nog een paar andere tempels, dus terugkomen moeten we sowieso! We hebben bij het kleine tempeltje gezocht en gezocht, maar weer niks gevonden… Óf ze zijn goed verstopt, óf de gps op mijn mobiel doet het niet zo goed..
Hierna hebben we maar besloten om naar Canal City te gaan; een groot soort winkelcentrum in Hakata, want we hadden de ingang tegenover de eerste tempel gezien. Hier hebben we uren rondgelopen, en ook een te gekke licht/water/muziek show gezien!! We hebben ons tripje afgesloten met een heerlijke kom ramen, en een bezoekje aan de arcade 🙂

Zaterdag was het tijd voor het echte werk!! Met een klein groepje(Eline, Hannelieke, Jens, en ik) hadden we besloten om de bergen in te gaan! Rond twaalf uur zijn we richting het station vertrokken, en naar Dazaifu voor de Homanzan berg.
We kwamen aan in Dazaifu, en moesten eerst de bus vinden die ons naar de voet van de berg zou brengen. Na zoeken, vragen, en een lekker perzikijsje eten, hadden we eindelijk de goede bus gevonden, en zijn we ingestapt.
Het eindpunt van de bus was bij Kamado Jinja, een erg grote tempel aan de voet van de berg. Dit was het beginpunt van de tocht. We moesten een paar trappen op, met hoge poorten eroverheen, en kwamen toen aan op de binnenplaats, waar op het moment dat we aankwamen een bruiloft plaatsvond. Ze vonden het erg leuk dat wij, als buitenlanders, toen aanwezig waren, en we mochten zelfs een foto maken!
IMG_2121Na de tempel uitgebreid te hebben bekeken, begonnen we aan de zware tocht. We namen een pad wat naar een torii leidde, welke tot diep in het bos leek te gaan.
Na de poort waren er alleen maar soort van traptreden, sommigen van meer dan veertig centimeter hoog, dus het was een beetje klimmen en klauteren. En dan zagen we de hele tijd Japanners die moeiteloos de trappen op en af gingen. Elke keer begroetten we elkaar, en de dalende wandelaars moedigden ons ook aan. We hebben ook drie keer een kort gesprekje gevoerd met medewandelaars, die ons informatie gaven over de evenementen die rond deze tijd plaats zullen vinden, en dat we niet tot te laat de bergen in moeten gaan, omdat je in het donker zeer waarschijnlijk gaat vallen.
IMG_2228Op gegeven moment kwamen met een open stukje met een Sakura boom, en een uitzicht!!! WOW!! Je kon kilometers ver kijken, de steden waren heel goed zichtbaar, en je kon wel vijf verschillende andere bergen zien! Er waren laaghangende wolken, wat een soort sprookjesuitzicht gaf.
IMG_2237Hierna vervolgde we onze weg weer, en onze flesjes begonnen een beetje leeg te raken, maar gelukkig was er een beekje met zo’n helder en schoon water dat je het gewoon kon drinken zonder problemen.
Rond een uur of vijf hoefden we ‘nog’ maar zeshonderd meter, van de ruim drie kilometer. Het begon al een beetje donker te worden, dus hadden we jammer genoeg besloten om toch maar terug te gaan. Nog even van de omgeving genieten, en de strijd ging weer verder!
IMG_2296Op de terugweg hoorden we allerlei kikkers kwaken, en halverwege was er een meertje, waar ik uiteindelijk naar toe was gelopen, en toen kwam ik er achter dat het meertje heeeelemaal vol zat met kikkervisjes!!!! Duizenden kleine friemelende blobjes in het water! Dat was ook een heel apart gezicht.
Uiteindelijk waren we weer bij de tempel aangekomen, en hebben we de bus en trein teruggepakt naar Ijiri. Hier hebben we nog even gegeten in een klein restaurantje. Je kon hier alleen maar op je knieën aan een laag tafeltje zitten, dus dit was niet heel fijn voor onze vermoeide beentjes :p Ik heb zelf Karage gegeten; kip gefrituurd in een of ander spulletje, ik weet zelf ook niet precies wat het was, maar het smaakte goed! 🙂
Hierna nog even nagekletst, en besloten dat we vaker de bergen in gaan ^^

Zondag was veeeel rustiger. Ik heb bijna niks gedaan; m’n tweede wasje gedraaid, en hele lekkere cup noedels gegeten haha.
Ook was vandaag de eerste yosakoi training met z’n drieën in Japan! Van zeven tot negen ongeveer hebben we gedanst in het parkje vlakbij het hostel, en na de training heb ik nog een rondje om het meertje gerend.
Wat best wel grappig was, was dat terwijl we aan het trainen waren, er af en toe iemand stopte, en bleef kijken. We zijn zelfs op de foto gezet! :p
Hierna nog even een verjaardag van iemand gevierd in de keuken/common room, en daarna terug naar de kamer voor tapietijd! Want morgen begint school weer, jeeej..!